Veel bedrijven zetten de bekende social media platformen als Instagram, Facebook en LinkedIn al actief in. Maar wist je dat je Pinterest ook kan gebruiken als bedrijf? Nog niet veel bedrijven zetten Pinterest marketing in, waardoor de concurrentie laag is. Mede hierdoor kun je als bedrijf groeien met organisch, dus gratis, verkeer! Maar hoe werkt pinterest marketing? En hoe zet je Pinterest het beste zakelijk in? We vertellen je er meer over.
Voordat we de diepte induiken, is het goed om wat achtergrondinformatie te delen over Pinterest. Pinterest omschrijft zichzelf als een visuele zoekmachine voor het vinden van ideeën voor recepten, huis en stijl inspiratie en meer. In Nederland zijn er 4,2 miljoen gebruikers die ouder zijn dan 14 jaar (Coosto, 2022). Van deze gebruikers zijn 985.000 dagelijks actief. Hierdoor staan ze op nummer 5 van de grootste social media platformen in Nederland.
Hoe Pinterest marketing werkt
Om Pinterest zakelijk in te zetten en meer organisch bezoek naar je website te genereren, is het hebben van goede foto’s belangrijk. Zonder deze goede beelden is het een stuk eenvoudiger om jouw pins, een afbeelding of video met een link naar een website, succesvol te laten zijn. Maar hoe start je hier nou eigenlijk mee? We geven je een klein stappenplan:
Misschien heb je al een persoonlijk Pinterest wellicht nog niet. Als je jouw persoonlijke account wil omzetten naar een zakelijk account dan is dit eenvoudig om te zetten. Of kun je een zakelijk en persoonlijk account koppelen. Anders maak je een nieuw Pinterest bedrijfsaccount aan.
Als je een account hebt aangemaakt, dan is het tijd om één of meerdere boards aan te maken. We raden je aan om dit per thema te doen. Op die manier kun je in de beschrijvingen een relevante tekst plaatsen met zoekwoorden.
Na het maken van een board kun je starten met het aanmaken van pins. Dit is niet moeilijk: je kunt afbeeldingen gewoon uploaden vanaf je laptop of telefoon. Goed om te weten, is dat verticale beelden het beste werken.